Konferenz

re:place

Zweite internationale Konferenz zur Geschichte der Medien, Kunst, Wissenschaft und Technologie

Sa 17.11.2007
re:place 2007

re:place 2007 ist ein internationales Forum zur Präsentation und Diskussion exemplarischer Annäherungen an die Wechselwirkungen zwischen der Kunst, den Medien, der Wissenschaft und der Technologie. Der Titel ,re:place' beschreibt den thematischen Schwerpunkt: die Verortung und die Migration von Wissen in diesem interdsziplinären Kontext. re:place 2007 ist ein Projekt der Kunstprojekte Berlin GmbH und dem Haus der Kulturen der Welt. Die Konferenz ist eine Fortführung von ,Refresh', der ersten Veranstaltung einer Reihe. Sie fand unter dem Vorsitz von Oliver Grau im September 2005 am Banff Center in Canada statt. Die vom Database of Virtual Art, Leonardo und dem Banff New Media Institute produzierte Veranstaltung versammelte mehrere hundert Künstler, Wissenschaftler, Forscher, Kuratoren und Theoretiker verschiedener Disziplinen.


Samstag 17. November, 10-12.30h

Panel 7: Interdisciplinary Theory in Practice

Moderation: Sara Diamond (CA)

Christopher Salter (US/CA): Unstable Events: Performative Science, Materiality and Machinic Practices

Simone Osthoff (BR/US): Philosophizing in Translation: Vilem Flusser's Brazilian Writings

Karl Hansson (SE): Haptic Connections - On Hapticality and the History of Visual Media

Janine Marchessault (CA) / Michael Darroch (CA): Anonymous History as Methodology: The Collaborations of Sigfried Giedion, Jaqueline Tyrwhitt, and the Explorations Group (1951-53)


10.00-12.30

Panel 8: Place Studies: Russia / Soviet Union

Einführung/Moderation: Inke Arns (DE): The Avant-Garde in the Rear View Mirror

Olga Goriunova (RU): Cultural critique of technology in philosophy of technology and religious philosophy of early XX century

RussiaMargareta Tillberg (SE/DE): Cybernetics and Arts: The Soviet Group Dvizhenie (Movement) 1962-1972

Margarete Voehringer (DE): "Space, not Stones". Nikolai Ladovski's Psychotechnical Laboratory for Architecture, Moscow 1926

Irina Aristarkhova (RU/US): Stepanova's 'Laboratory'


14.30-17h

Panel 9: Cross-Cultural Perspectives

Moderation: Bernd Scherer (DE)

Sheila Petty (CA): African Digital Imaginaries

Cynthia Ward (US): Minding Realities: Geometries of Cultural Cognition

Erkki Huhtamo (FI/US): Intercultural Interfaces: Correcting the pro-Western Bias of Media History

Manosh Chowdhury (Bangladesh/JP): Can there be an 'Art History' in the South?: Myth of Intertextuality and Subversion in the Age of Media Art


14.30-17h

Panel 10: Cybernetic Histories of Artistic Practices

Moderation/Einführung: Geoff Cox (UK): Software Art has No History

Christina Dunbar-Hester (US): Listening to Cybernetics: Music, Machines, and Nervous Systems, 1950-1980

David Link (DE): Memory for Love Letters. Computer Archaeology of a Very Early Program

Brian Reffin Smith (UK/DE): Hijack! How the computer was wasted for art

Kristoffer Gansing (SE): Humans Thinking Like Machines - Incidental Media Art in the Swedish Welfare StateGeneral


17.30-18.30h

Diskussion


20h

Keynote 3: Lorrain Daston (Max Planck Institute for the History of Science, Berlin): Dreams of a Perfect Medium


mehr Informationen auf: mediaarthistory.org