Konferenz
re:place
Zweite internationale Konferenz zur Geschichte der Medien, Kunst, Wissenschaft und Technologie

re:place 2007 ist ein internationales Forum zur Präsentation und Diskussion exemplarischer Annäherungen an die Wechselwirkungen zwischen der Kunst, den Medien, der Wissenschaft und der Technologie. Der Titel ,re:place' beschreibt den thematischen Schwerpunkt: die Verortung und die Migration von Wissen in diesem interdsziplinären Kontext. re:place 2007 ist ein Projekt der Kunstprojekte Berlin GmbH und dem Haus der Kulturen der Welt. Die Konferenz ist eine Fortführung von ,Refresh', der ersten Veranstaltung einer Reihe. Sie fand unter dem Vorsitz von Oliver Grau im September 2005 am Banff Center in Canada statt. Die vom Database of Virtual Art, Leonardo und dem Banff New Media Institute produzierte Veranstaltung versammelte mehrere hundert Künstler, Wissenschaftler, Forscher, Kuratoren und Theoretiker verschiedener Disziplinen.
Freitag 16. November, 10-12.30h
Panel 3: Histories of Abstraction
Laura Marks (CA): Artificial life from classical Islamic art to new media art, via 17th-century Holland
Arianna Borrelli (IT/DE): The media perspective in the study of scientific abstraction
Amir Alexander (US): Death in Paris: When Mathematics became Art
Paul Thomas (AU): Constructed Infinite Smallness
10-12.30h
Panel 4: Comparative Histories of Art Institutions
Moderation: Stephen Kovats (DE/CA)
Lioudmila Voropai (RU/DE): Institutionalisation of Media Art in the Post-Soviet Space: The Role of Cultural Policy and Socio-economic Factors
Renata Sukaityte (LT): Electronic art in Estonia, Latvia and Lithuania: the interplay of local, regional and global processes
Christoph Klütsch (DE): The roots and influences of information aesthetics in Germany, Canada, US, Brazil and Japan
Catherine Hamel (CA): Crossing Into The Border - an intersection of vertical and horizontal migration
14.30-17h
Panel 5: Place Studies: Media Art Histories
Daniel Palmer (AU): Media Art and Its Critics in the Australian Context
Ryszard W. Kluszczynski (PL): From Media Art to Techno Culture. Reflections on the Transformation of the Avant-Gardes (the Polish case)
Caroline Seck Langill (CA): Corridors of Practice I: Technology and Performance Art on the North American Pacific Coast in the 1970s and Early 80s
Machiko Kusahara (JP): A Turning Point in Japanese Avant-garde Art: 1964 - 1970
14.30-17h
Panel 6: Media Theory in Cultural Practice
Moderation: Tapio Mäkelä (FI)
Kathryn Farley (US): Generative Systems: The Art and Technology of Classroom Collaboration
Nils Röller (DE/CH): Flusser's Individual Academy: Thinking instruments in institutional and personal relations
Wendy Hui Kyong Chun (US): The Enduring Ephemeral, or the Future is a Memory
Antony Hudek (US/CH), Antonia Wunderlich (DE): Between Tomorrow and Yesterday: charting Les Immatériaux as technoscientific event
17.30-18.30h
General Discussion
20h
Keynote 2: Siegfried Zielinski (Universität der Künste, Berlin)
Moderation: Miklos Peternak (HU)
mehr Informationen auf: mediaarthistory.org